Slabší žáci ven ze soukromých škol?

Ministerstvo školství se rozhodlo vyjít vstříc soukromým a církevním základním školám. Podle nové vyhlášky by mohly stanovovat vlastní kritéria pro přijímání žáků. Tam, kde se dříve rozhodovalo losem, by se nově mohly konat přijímací zkoušky.

Soukromé základní školy mají být podle svých ředitelů úzce zaměřené, například jen na matematicky nadané žáky, aby se nestávalo, že celá třída vůli několika jedincům postupuje pomaleji. V praxi ale nyní nemají způsoby, jak toho dosáhnout.

„Poslední dva roky Česká školní inspekce (ČŠI) obvolává ředitele a kontroluje také webové stránky, jak se v soukromých školách konají zápisy do první třídy. Dle platných výkladů zákona prakticky soukromé školy nesmí uplatňovat žádná z kritérií, která by odpovídala ideálu, kvůli kterému velká část zřizovatelů tyto školy založila,“ vadí ředitelce pražské Základní školy Parente Veronice Rybníčkové.

Novela však má i nemálo kritiků, třeba veřejného ochránce práv Stanislava Křečka. „Navrhovaná právní úprava může vést ke zvyšování selektivity v soukromých a církevních školách,“ uvádí v připomínce adresované ministerstvu. „Posílí výběrovost nejlépe připravených dětí, což může být v některých případech na úkor například dětí ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí nebo dětí s různými speciálními vzdělávacími potřebami a ve svém důsledku může přispívat ke zvyšování nerovností v českém vzdělávacím systému,“ míní Stanislav Křeček.

První úroveň vzdělání má podle školského zákona zajišťovat rovné příležitosti pro všechny. „Základní škola má děti v jazycích, sportech či umění hlavně zlepšovat, ne v nich hledat nejlepší z nejlepších a slabší žáky odmítat,“ vysvětluje analytik centra EDUin Jan Zeman.

Samotné školy však uvádějí, že novela je krok správným krokem. „Kdyby byla možnost přijímací zkoušky do první třídy, využili bychom ji. Jsme atypickou školou, která není vhodná pro všechny typy žáků,“ popsal třeba Jakub Pour, ředitel soukromé školy EDUCAnet.

(red + EDUin)