Vědeckých „hlaviček“ ubývá

S novými daty o studentech vysokých škol přišel nedávno Český statistický úřad. A dva údaje alarmující. Tím prvním je, že v roce 2021 oproti dřívějším letům poprvé poklesl počet studentů technických oborů. Tím druhým, že ačkoli rostou absolutní počty studujících na VŠ, snižuje se počet úspěšných absolventů.

Že mladí Češi přestávají mít zájem o technické obory, je zlé. Pro prosperitu země to může mít tragické následky. Právě oni by v budoucnu měli řešit problémy ochrany životního prostředí, robotizace, udržitelnosti, IT rozvoje…

V rozvinutých moderních státech to vědí. V Japonsku, Jižní Koreji, Finsku, Švédsku…, tam všude mají jasno, že technické vzdělávání je klíčové a zaslouží si zvláštní podporu státu. U nás v minulosti několik ministrů školství deklarovalo, že technické vzdělávání je prioritou, ale skutečný výsledek dnes vidíme na datech.

Co s tím? Pro technologie musíme mladé nadchnout už odmalička, tedy nejlépe na základních školách. Přestaňme pouze hovořit o technickém vzdělávání. Začněme ho realizovat.

Mnozí ředitelé škol práci s moderními technologiemi již vkládají do různých předmětů. Lze tak ukázat, že technologie naleznou využití v praktické i v teoretické výuce. Děti díky tomu vidí, že moderní doba a využití mobilních telefonů, tabletů a dalších pomůcek se nemusí omezovat jen na hraní populárních her. Nadchněme děti pro technologie už jako malé a pokračujme v tom i na školách vyššího stupně. (RED)